tisdag, juni 16, 2009

A Day in the Life of...

Om två veckor börjar semestern. Fram tills dess ser min dagar ut unegfär så här:

6:00 Mobilen ringer och jag ligger kvar och drar mig (somnar om) till klockan 06:15 när jag går upp. Smyger mig ut ur sovrummet och greppar kläderna som hänger över trappräcket. Stänger Lilla Hs dörr och knirkar mig nedför trappan. Häller upp ett glas filmjölk, klär på mig och stänger sedan in mig i badrummet för lite smink och hår.

6.42 Går till bussen, som jag numera brukar hinna med i god tid. Innan jag bröt benet sprang jag alltid men det är väl något positivt med benbrottet, jag kan numer kliva på bussen utan andnöd.

7:30 Framme i stan. Nån gång i veckan äter jag frukost med någon god vän eftersom det är så svårt att få till det på kvällarna. Antingen på Brogyllen eller på nya favoriten, Biscuit i Haga, där de har hemlagad marmeladbuffé.

8:00 Om jag inte tagit frukoststopp tar jag spårvagnen och är framme på jobbet cirkus åtta. Börjar dagen med en kopp kaffe och skvallrar en stund med dem av mina kollegor som redan är på plats. Vi är åtta stycken på min avdelning, Informationsavdelningen. En chef, en PR-ansvarig, en pressansvarig, en marknadsansvarig, en internkommunikationsansvarig, en webbansvarig, en grafiker och så jag som är redaktör och ansvarar för allt språkligt, gör personaltidningen, årsredovisningen med mera.

Just nu arbetar jag väldigt intensivt med vår årsredovisning. Den ska inte ligga klar förrän i september men innan dess ska 90 sidor fyllas med text och bild. Många intervjuer, många korrvändor och många fotojobb att hålla reda på, vi tar hundratals bilder av vilka bara en bråkdel hamnar i själva redovisningen. Vi har 2,5 tjänst till detta i tre månader så det är verkligen ett jätteprojekt.
Så här innan semestern bokar jag upp alla koncernens landschefer och intervjuar dem, rekar roliga kundcase och planerar disposition.

12:00 Brukar ha med mig lunch, annars blir det oftast en sallad från Greken på hörnet. Räksallad med dill- och citronsås är favoriten. Vi tar en knappt timmas lunch och har bara gemensam fika på torsdagar. I övrigt tar man sig en kaffekopp vid datorn. Brukar slösurfa lite också för att ladda batterierna igen. Kanske läser jag din blogg?

Jag gillar mitt jobb jättemycket. Det är vuxet men gemytligt och vi skrattar oerhört mycket. Det är en god, hjälpsam stämning och vi har alltid fredagsflams. Då är vår chef ledig och vi skickar massa ovidkommande mail till varandra. Arbetsmoralen är dock väldigt hög, massor av ansvar men stor frihet i hur vi utför våra uppgifter - då blir det bra tror jag.

Innan jag går på semester i juli ska jag hinna med att skriva och sätta ihop ett digitalt nyhetsbrev som jag gör med jämna mellanrum åt vårt största bolag. Ganska kul men det är lite väl mycket just nu för att det ska få ta den tid det brukar, ca 35 timmar.
Jag pysslar också en del med vår blogg och med det sista inför nästa nummer av personaltidningen som kommer runt midsommar. Imorgon ska alla adresser levereras till tryckeriet, till exempel.

Sedan tillkommer alltid massa annat, läser mycket texter från de andra på avdelningen till exempel.

16:00 Mellan 15 maj och 15 september har vi sommartid på jobbet och kan gå hem en timma tidigare. Detta är tid vi jobbar in under resten av året men åh så värt besväret det är!

16:40 sitter jag på bussen hem. Läser eller (mer sällan) lyssnar på radio i telefonen, ringer familj och vänner (fast abonnemang på jobbtelefonen är superbt!)

17:15 Väl hemma hänger jag med Lilla H tills han lägger sig. Om det är fint väder är vi ute en stund innan middagen, gräver, kör leksakstraktor eller badar i plaskpoolen om det är varmt nog. Annars läser vi, bygger med lego eller tågbanan, badar, målar eller (favoriten just nu) klipper sönder tidningar med lilla saxen. Är vi trötta ser vi på DVD med Pettson & Findus eller Thomas the Tank Engine.

19:30 Efter middagen borstar Lilla H tänderna. Sedan är det pyjamas, pussel eller bok och gömma sig under täcket och ropa på daddy innan det är godnatt.

19:45 - 22:30 Pyssel, tedrickning, blogg, surf och telefon men sällan tv. Och sedan: En av dagens bästa stunder - jag älskar att gå och lägga mig! Måste alltid läsa en stund oavsett vilken tid på dygnet det är.

2 kommentarer:

Stark och fri sa...

Vad roligt att läsa, det låter som härliga dagar i vardagen! Och ditt jobb är jag grymt avundsjuk på... :)

En Lisa... sa...

Och vad roligt att du tycker det är kul att läsa :) Mitt jobb är trist ibland men det är bra att skriva om det, då ser jag att det faktiskt är ett riktigt roligt jobb;)