onsdag, februari 10, 2010

Decemberkrönika. Nu med bilder.

Jag har tillbringat en stund med att ladda upp bilder på den dator jag använder alltmer sällan. Lite beror det på att jag sedan flytten allt oftare sitter i soffan och surfar, men också på att jag knappt använt kameran det sista, den krånglar ju så.
Men ikväll drog jag igång båda maskinerna. De hostade lite, det ska erkännas, men sedan flöt det på. Och det var riktigt mysigt att få uppleva december en gång till, i bilder jag inte sett mer än i kameradisplayen förut.



Ni minns att jag tjatade en hel del om granar runt lucia. Och efter en utryckning till Rusta blev den faktiskt så där sagofin som jag önskat. Kvaliteten på själva trädet lämnade dock en del att önska och redan på annandagen åkte granen ut.



Julafton var vi i barndomsstaden med stora delar av tjocka släkten. På bilden syns kusiner, mostrar, systrar, sambos och svärföräldrar i salig röra.



På annandagen firade vi engelsk jul. Vi åt gås men den såg helt grotesk ut på mina bilder så här blir det en bild på dukningen istället. Rörstrands tallrikar med guldkant köpta på Frälsis, silverbestick köpta second hand i New York, Ittalaglas julklapp från mor och far förra året, svarta tygtabletter, vit ostruken duk med spetsgardinlängd över så att inte skynklorna syns. Skål!



Han som vi har så kär fyllde år och ökade på den redan stora presenthögen.



Min favorit var magnettavlan från Ikea med bokstäver och siffror från BR.



Det blev sparklers (som brände sönder duken) förstås.



Nyårafton firades med Anna, MP och Siggeliten.



Maten var enormt god, som sig bör hemma hos en mästerkock. Tog massa bilder men eftersom autofokus i princip slutat fungera blev det max en skarp bild. Nej, det hade ingenting att göra med skumpan. Och nej, jag kommer inte riktigt ihåg vad desserten bestod av. Choklad förstås. Chokladmousse på chokladbotten med ananas och kolakräm gjord på kondenserad mjölk kanske? Ja, byt till restaurangnamn så ligger den beskrivningen nog inte alltför långt från sanningen.

Inga kommentarer: