onsdag, juli 14, 2010

Den här gången tycker till och med jag att det är helt ok att klaga på SJ

Om ni läst tidningarna igår och idag så har ni läst om tågkaoset då ett X2000-tog tog 13 timmar på sig på sträckan Sthlm-Göteborg. Det var, enligt uppgifter från passagerare, uppemot 60 grader varmt och föräldrar till spädbarn fick panik av förklarlig anledning.

Kaos är ett missbrukat ord i kvällspressen men här kan jag nog tycka att det är rättfärdigat. Jag har flera gånger åkt tåg den här sträckan, senast i måndags. Sedan jag fick barn tycker jag att tåg är det absolut smidigaste sättet att resa. Inte bara det att små killar kan köpa snacks och hitta nya kompisar tvärs över gången. Det är också snabbare än bilen, färre byten än med flyget och (i alla fall de gånger man har framförhållning) billigare. Dessutom det absolut bästa färdsättet för miljön.

Det enda problemet jag upplevt är att standarden är så ojämn. Ibland betalar du 99 kronor och reser som en kung i härligt rymliga, luftkonditionerade vagnar där ditt bagage får en egen hylla och ditt barn kan slå sin fjärde drill på en timma på en fräsch toalett utan nämnvärd kö. Och ibland betalar du det femdubbla och sitter i vagnar som dånar och luktar med folk som trängs, toaletter som läcker och passagerare som inte bokat platsbiljett surrandes genom de trånga korridorerna som tsetseflugor.

I måndags var det lite av en sådan där dag. Lilla H klarar hettan bra, han dricker när man säger till honom och är dessutom ingen bebis längre. Vårt tåg var dessutom i tid och även om det var svettigt och trångt så klev vi av i hyfsat skick. Men gud vete om jag inte fått panik om jag varit ombord på det där skräcktåget.

Framöver kommer jag nog tänka mig för både en och två gånger innan jag bokar längre tågresor mitt i sommaren. Jag kommer i alla fall att boka ombokningsbara biljetter.

Inga kommentarer: