torsdag, augusti 05, 2010

Om parker och att hitta till undangömda platser

Jag beställde en bok i process-skrivande några veckor innan semestern. Den innehöll en kvartsövning för varje dag i fyra veckor. Perfekt för mig som vill komma igång och skriva. Det kom ju en liten berättarröst till mig på Kreta och babblade, kanske ni minns.
Nå. Den där boken jag beställde, den väntar jag på än och jag har inte skrivit en vettig rad om någonting på hela sommaren, bloggen inberäknad såklart.

Men nu kanske. En kär vän höll en skrivarkurs i somras och mailade mig precis övningarna därifrån och så...plopp...så fanns den där rösten där igen. Den här gången låg hon på en madrass i ett uthus nånstans. Och så var det visst nåt med en kusin...löv och maskar.

Jag tror stenhårt på skrivövningar. Jag gillar ju att skriva snabbt och lite "okoncentrerat", inte lyssna så mycket inåt utan bara få ur mig något att pilla med sedan.

Googlade så mitt namn för att hitta lite skrivövningar jag själv satte ihop för några år sedan då jag undervisade. Och då dök den här texten upp. Ett rep jag gjorde för GP för några år sedan och faktiskt ett ganska bra exempel på hur man kan få ur sig mycket om många på väldigt kort tid. Skulle uppskatta att just det här reportaget tog tre-fyra timmar att skriva plus tiden jag var ute i parken och pratade då.

2 kommentarer:

Amanda sa...

den här har en del bra skrivövningar:
(essäer av diverse olika skribenter)

http://www.amazon.co.uk/Taking-Reality-Surprise-Pleasure-Publication/dp/0704342677

En Lisa... sa...

tack mandis!