söndag, mars 06, 2011

Vad gör En Lisa en ensam helg?

Sambon och Holger är i London.
- Daddy and I are going 'cause we are English people, saäger han.

Jag kommer hem från jobbresan. Jag är trött. Ingenting är planerat för jag vill ha en helg som är bara min. Jag ska inte snärja in mig i måsten.

När andan faller på.

Så jag promenerar, raskt, i mörker, uppför alla backarna till lägenheten där min bror nyligen flyttat in hos min syster. Han lagar fläskfilé och vi tittar på tv alla tre. Jag somnar klockan tio och blir kvar.
Vi syskon tittar på tv, som när vi var små. Det är skidåkning. Jag promenerar hem, ännu raskare för Systemet ska stänga. Handlar mat också.

Slappnar av och hoppar upp. Middagsgästerna är här och jag har inte målat mig. Flera ansluter sig och vi lyssnar på cd-skivor, old school eftersom Sambon tagit med sig I-poddockan till London. Vi går ut, på lokal. Det är roligt, jag träffar människor jag känner. Jag kommer hem, supersent, ser på tv på datorn en stund.
Vaknar i ottan men somnar om.

Vasaloppet, femmilen. Jag bakar pizza och dricker kaffe. Putsar fönster och fejar. Bokar bil och far med återvinningen, en sväng förbi jobbet (så läskigt när allt är mörkt och nedsläckt!) och lämpar av kamerautrustningen jag hade med mig till Italien.
Tar ett fotbad i Holgers legolåda. Ser på en dokumentär om Elsie Johansson.

Saknar mina killar. Enough already. Imorgon kommer de hem.

Inga kommentarer: