torsdag, maj 07, 2009

Ska det vara så j-la svårt?

Med all respekt för att det kan vara svårt, pinsamt, besvärligt att anmäla någon när man tror att barn far illa. Nej, förresten. Åt helvete med det! Noll respekt.

Nu får vi göra nåt, allihopa! En hel by som låter några stackars fosterbarn frysa och misshandlas.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5088491.ab

Jag och min syrra bodde i ett rivningskontrakt där de bråkade som helvete i lägenheten ovanpå. Han slog henne, det var tydligt, men vi tordes inte anmäla. Jag var rädd om syrran, att han skulle hoppa på henne när hon gick hem själv på kvällen. Misshandla henne som han gjorde med sin (asiatiska) flickvän.

En morgon gick det dock för långt, barnen stod och grät ute i trapphuset medan han skrek och svor och dunkade. Då ringde jag polisen och tog in barnen och tjejen till mig medan vi väntade. Det var inte lätt att göra rätt, men det hade f-n i mig varit svårare att låta bli.

Pardon my French.

1 kommentar:

ak sa...

Ja.

Det är skitfis att måsta anmäla men man MÅSTE. Annars är man bara en liten lort. Det finns bara ett alternativ att välja. Och kommer man i kontakt med barn genom sitt arbete så finns det tillochmed en lag som väljer det enda åt en.

Den lagen borde det informeras lite bättre om, kan jag säga.