torsdag, maj 20, 2010

Det är inget synd om mig


Ponera att du är en kapten. En kapten som styr dina känslor, dina tankar och din kropp. Du är alltså inte detsamma som dina tankar och dina känslor, inte heller är du din kropp. Du är kaptenen som bestämmer vilka tankar du ska släppa fram, vilka känslor du ska låta styra dig och vilka av kroppens önskningar du ska lyssna på.

Känns det jobbigt? Eller skönt?


Vi har varit på det bästa spa jag någonsin besökt och praktiserat mindfulness. Fortsättningen följer.

2 kommentarer:

Louise sa...

Bokrekommendation fran min therapist som VILL att jag utövar mindfulness och som er skriven av en av de främsta within the fiel (ursäkta svengelskan). Har läst boken och gillar skarpt (med vissa reservationer, speciellt editorially) fastän jag vanligtvist hånskrattar åt sådant här. 'Mindsight: The New Science of Personal Transformation'av Daniel J. Siegel. Fotnot: inom akademiska världen här i USA så styr man bort från ordet Mindfulness pga av att Uni institutionerna inte får lika mkt forsknings dollars om de använder det ordet -- för stark koppling till Buddhism mao spiritualism mao ingen plats för det inom akademisk psychology. Därför har man kommit upp med ordet Mindsight.

En Lisa... sa...

Tack Louise! Jag ska börja med en annan bok jag precis lagt vantarna på men kanske fyller jag på med fler efter det!