torsdag, november 03, 2011

Jag doppade min tå - En Lisa goes sopdykare


Ni har säkert läst om dem eller sett inslag på TV om denna nygamla rörelse. Sopdykning.

Det finns mycket som tilltalar mig i den här rörelsen. Framförallt det faktum att man uppmärksammar att butikerna slänger så mycket matvaror som skulle kunna ätas. Och om inte säljas i butik så i alla fall delas ut till välgörenhet. Jag provoceras av de butiker som sätter hänglås på sina sopcontainrar så att inte sopdykarna ska kunna få tag i och generera nytta av det butikerna ratat.

Det som inte tilltalar mig är själva sopdykandet då. Därför passade det mig som hand i handsken när sambon häromdagen kom hem med två stycken Dumle chokladbitar som en sopdykarkompis fiskat upp och delat med sig av. Bäst-före-datum hade ännu inte inträffat och jag såg fram emot att sätta tänderna i en av bitarna trots att mina smaklökar inte överpresterar just nu.

Juryns utfall: Chokladen smakade faktiskt lite gammalt. Inte äckligt men sådär så att man blivit besviken om man betalat för den i butik. Damn!

Inga kommentarer: