lördag, november 19, 2011

Vi väljer skola



Gustaviskolan, vår favorit bland de kommunala skolorna

Tre öppet hus (öppna hus?) på en vecka i jakt på den perfekta skolan till Holger som börjar förskoleklass nästa år.
Hör mig själv säga: Det var lättare på min tid, då hade man inga val...yadayadayada...
Men var det bättre då? Det är klart att det inte var. Bättre för dem som hade turen att bo nära en bra skola, tough shit för resten.

Jag tänker att den där excelkursen jag ska gå nästa vecka (don't ask) inte kunde kommit lägligare. Finns det en formel som kommer att ge oss svaret när vi matat in alla parametrar?
* Läget
* Kommunikationer
* Storlek
* Pedagogisk inriktning
* Antal årskurser
* Kompisar
* Fritids
* Pedagoger
* Innemiljö
* Utemiljö
... och säkert en radda till.

Nu har vi i alla fall en favorit bland de kommunala skolorna, men vet inte vilken vi ska sätta som tvåa. Dessutom är det inte alls säkert att vi erbjuds plats på den skolan eftersom inte vi bor inom det automatiska upptagningsområdet.
Runt årsskiftet kommer svaren från de fyra friskolor vi sökt. Dit blir man inte inbjuden på öppet hus förrän man erbjudits plats.

2 kommentarer:

Ke.Li sa...

Var jobbig och be och få se Likabehandlingsplan och kvalitetredovisning. Kolla befintlig bemanning på fritids. Där finns stora skillnader.
Fråga om samverkan mellan förskoleklass och åk 1.
Vad du inte vill ha är obehöriga vikarier och personalbyten.

Madeleine sa...

känner igen det .. fast jag springer på gymnasier..