torsdag, december 10, 2009

Språka på odemokratiska

Klockan är strax efter sju, det är onsdag morgon och mjölken kommer ut i klumpar då Lilla Hs morronmjölk pytsas ut. Kylskåpet har pajat.
Jag ringer till tillverkaren på deras helpline. Ger dem alla produktnummer de önskar och förklarar att termostaten är trasig. Det är 13 grader i vårt kylskåp trots att displayen visar på sex.
- OK, men då har jag antecknat din adress och så kommer det en reparatör på tisdag nästa vecka.
- Det är ju nästan en hel vecka dit. Menar du att en familj ska leva utan kyl så länge? Det är inte okej.
- Jag har ingen tidigare tid.
- Ok. Då ska jag be att få tala med din chef.
- Ja, då kopplar jag dig till växeln.
- Vad heter din chef.
- Lars Anell, han är servicechef.
Piiiip.
- Hej. Jag heter En Lisa. Jag skulle vilja tala med Lars Anell.
- Han sitter i möte resten av dagen.

Jag ber att få lämna ett meddelande hos Lars. Glatt, trevligt, välformulerat. Sedan går jag till datorn och letar rätt på e-mailadressen.

Hejsan!

E-nummer: KSK388465/02

Jag upptäckte imorse att mitt två år gamla (nya) kylskåp höll en alldeles för låg temperatur. Rapporterade felet på ert servicenummer och fick besked att det kommer en reparatör på tisdag den 15e. Lämnade då ett meddelande hos servicechef Hans Anell som satt upptagen resten av dagen.
Det är inte ok att en hel familj ska vara utan kylskåp i nästan en vecka och jag hoppas att detta ska gå att lösa inom rimlig tid, denna vecka förslagsvis.

Jag vill gärna ha besked om vad som gäller ersättningsmässigt, vem betalar reparationen? Av er kontakt upplystes jag om att garantin är ett år eller två år om huset är nytt (inflyttningsklart nov-07). Däremot säger reklamationsrätten tre år.

Tack på förhand, En Lisa


Fem minuter ringde telefonen och en tid på fredag fanns plötsligt tillgänglig.

Bra, visst. Men jag blir så trött på att man ska behöva hålla på. Varför är det bara de som orkar, som är vana att leta info, som tycker det är lätt att formulera sig som får hjälp? Det är så odemokratiskt. Skräckexemplet är ju såklart försäkringskassans system för föräldrapenning. Missförstå mig inte, det är en fantastisk försäkring men upplägget; upplägget. Herregud.

Inga kommentarer: