lördag, februari 18, 2012

Film: Made in Dagenham

Sedan vi blev medlemmar hos lovefilm.se i början av året har jag sett fler filmer än vad jag gjort de två senaste åren. Trodde inte att jag hade tid med film men det hade jag tydligen. Något annat har säkert fått stryka på foten (bloggandet kanske?). Är själv i behov av filmtips så kanske kan vi ha ett utbyte där jag recenserar filmer och serier jag sett och ni delar med er av era favoriter?



Flickorna från Dagenham (Made in Dagenham) 4/5

Den här ville jag se så snart jag hörde talas om den men det dröjde alltså ett par år. Väntade dock inte förgäves. Made in Dagenham kombinerar några av mina favoritingredienser: 60-tal, England och girl power. Tjejerna på Fordfabriken utanför London gör som killarna och går ut i strejk vilket inte är så poppis hos karlarna.
Härliga skådisar (fantastiska Sally Hawkins som var en ny upptäckt för mig), trovärdiga miljöer och en inblick i en del av historien jag hade dålig koll på. Plus för allt det! Litet minus för att det aldrig riktigt bränner till, lite för enkel i sin dramaturgi för att få högsta betyg. Men en sevärd feelgood-film, absolut!


Inga kommentarer: