lördag, februari 18, 2012

Matblogg - Skåpmat sofrito style

Bjuder på en matblogg här, hör ju inte till vanligheterna. Beror mest på att det oftast är Sambon som står vid spisen. Om det är jag som gör det beror det på något av följande
1) Jag lagar lunch till mig och Holger av typen fiskpinnar, pannkakor, pyttipanna. Inte nåt att blogga om.
2) Jag lagar nåt finare för att vi ska ha gäster. Då är jag alltid för stressad för att tänka på att ta bilder.

- Mamma cooked this all herself, berättade Holger för sin far alldeles nyss. Sambon hade den goda smaken att bara le uppskattande.

Idag har det spöregnat i Göteborg stora delar av dagen. Vi tog oss till Åhléns en sväng men det var för räligt att ta sig till ICA. Således blev det skåpmat. En snabbfavorit vi ofta gör av saker som nästan alltid finns hemma.

Ingredienser (4 pers):
Pasta 
Färdig tomatpastasås på burk
Bacon (Håller sig länge i kylen)
Gul lök
Selleri (Håller sig länge i kylen)
Morot

Klipp bacon i smala remsor, hacka en halv lök och fräs tillsammans på medelvärme i fem-tio minuter. Riv en mindre morot och skär en sellerristjälk i tunna halvmånar. Tillsätt till pannan och låt fräsa med tills sellerin mjuknar. Häll i burksåsen och låt puttra en stund innan du häller i den kokta pastan och blandar. 

Servera med riven parmesan.





Det där med bacon, morot, selleri och lök kallas sofrito. Det blir en slags bas där man inte kan urskilja någon av smakerna speciellt tydligt men smakrikt blir det och vi använder den som bas till köttfärssås, grytor och soppor.


Inga kommentarer: