tisdag, februari 10, 2009

Skrivskolan: Hur man kommer på en idé II

I förra inlägget om idékläckning berättade jag att en bra start för dig som vill skriva och sälja artiklar är att skriva om sådant du känner till. Då slipper du göra massa research som kanske ändå inte leder någon vart.

Om du är ett veritabelt orakel kan du ju hålla på ett tag men för oss vanliga dödliga tar ju expertområdena slut en dag. Och var hittar man artikelidéer då? Svaret är naturligtvis överallt.
Jo, det går att skriva om i princip allt, det gäller bara att hitta rätt vinkel, angreppssätt.

Jag ska kunna sitta vid min dator här hemma, lyfta blicken mot trädgården och kanske skriva en artikel om trädgårdsskötsel för noviser. Det kanske inte låter så originellt, men så tänk ett varv till. Tänk på de senaste årens renoveringshysteri: hur ser det egentligen ut i dessa människors trädgårdar? Totalt förfall eller har renoveringstrenden spridit sig dit också?

Jag ska kunna sitta vid min dator på jobbet, lyfta blicken mot hamnen därnere och kanske skriva en artikel om hur man bäst sätter sin personliga prägel på inredningen i de nybyggda lägenhetskomplexen på andra sidan. (Ja, jag är lite inredningsfixerad - men sån är jag!)

Jag ska kunna sitta på vägen hem och lyfta blicken ut på motorvägen, se en vägskylt och sedan skriva en artikel om Göteborgs "sovstäders" utveckling de senaste, säg 20, åren.

En idékläckarövning jag gjort med flera skrivgrupper, både skolelever och vuxna, ser ut så här:

Idekläckarövning

1. Dela in er i grupper
2. Målet är att ta fram tre reportageidéer med målgrupp unga läsare
3. Leta i tidningarna framför er och hitta nya vinklar bland nyhetsartiklar, notiser, annonser mm



Tidningar är ju en superkälla till uppslag och för att bevisa hur lätt det är så väljer jag ettan på gp.se som den ser ut just nu.


Första artikeln handlar om Obamas stimulanspaket. Här skulle man kunna skriva hur det påverkar USAs unga (och i förlängningen Sveriges), eller om man vill vidga det kan man skriva om skillnaderna mellan Bush och Obamas politik sett ur ett ungdomsperspektiv (abortfrågan, utbildning etc)

Andra artikeln är ett matchreferat. Hmmmm... Jo, men visst kan man skriva något om att Frölunda är ett lag med flest unga supportrar i Sverige (om de är det) eller om deras ungdomsverksamhet. Eller varför inte om hejaklackskulturen inom hockey i stort, det känns väl lite ungt?

Sedan kommer en recension av Lily Allens nya skiva. Leta upp Lilys största Sverigefans och fråga varför hon är så bra (kanske finns det fanclub) eller kartlägg hennes modemissar eller hennes vilda leverne. Eller varför inte skriva något om vilken spottkopp hon blivit i brittisk tabloidpress. Behandlas unga, kända tjejer likadant i Sverige? Varför? Varför inte?

Som ni ser, uppslag till artiklar finns överallt omkring er. Det gäller bara att koppla på idékläckarhjärnan. När man väl har fått fatt i den kan den till och med vara svår att skaka av sig!

Lycka till!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kul med lite tips tycker jag som också sysslar med skriverier. Ser fram emot nästa inlägg i skolan.

Mitt bildrum sa...

Vad BRA och inspirerande skrivit. Kanon.

En Lisa... sa...

Glad jag blir! Sporrar mig att fortsätta.

Anne sa...

Tusen tack för nya tankar!
Men jag undrar alltid hur och när man ska få tid till just det här, som att leta idéer i en tidning?
Och när man dessutom inte har någon morgontidning;))

nämen jag drömmer alltid om den där dagen man ska spåna och brainstorma och så vidare...

En Lisa... sa...

Tack Anne! Om du inte har tid att sitta ner och brainstorma så är det antagligen för att du har jobb så det räcker och inte behöver ;)