torsdag, juli 30, 2009

Jag hittar ingen bra rubrik som inte låter snusförnuftig


Jag gillar Camino, ett glassigt magasin för den som är intresserad av hållbar konsumtion. Men jag blir lite beklämd när jag läser en intervju i GP med chefredaktören Johanna Stål.

Så här säger hon om att genomsnittssvensken slänger ett halvt ton hushållssopor per år:
"I Sverige är vi bra på att källsortera våra sopor men i slutändan så slänger vi dem trots allt. I andra länder är man duktigare att hitta nya funktioner kring använt material i vardagen. Jag har själv en gammal konservburk som pennställ".

Hon har en gammal konservburk som pennställ!!! Ja, men vad bra. Om alla gjorde som Johanna skulle vi inte ha några problem med sopor i världen, för konservburkar använder vi ju inte så ofta och pennställ kan man aldrig få för många av. Eller? Så otroligt naivt.

Visst ska man tänka över sina köp, det behöver de flesta av oss bli bättre på, men i mångt och mycket handlar det om att lära oss återvinna det vi inte längre vill ha på bra sätt så att materialet kan bli till nya varor igen. En konservburk med pennor i känns lite...futtigt.

Visste du t ex att vi i Sverige samlar in 20 kg elektronikskrot per person och år? Det betyder ju inte att just du kör till tippen med en gammal tjock-TV flera gånger om året utan det samlade avfallet i landet inklusive industrins. Men industrin är såklart allas vårt ansvar eftersom den tillverkar allt det vi behöver i vår vardag.
Jo, så i Sverige samlar vi alltså in 20 kg medan i man i t ex Italien och Polen bara samlar in 1-3 kg per person och år. Betyder det att de använder så mycket färre prylar där? Eller betyder det att insamlingssystemet inte fungerar som det ska och att gamla datorer bränns upp istället för att man tar tillvara på materialet? Eller - ännu värre - att prylarna säljs till tredje världen där en gammal dator från västvärlden kan användas ytterligare några månader för att sedan brännas upp på en undermålig soptipp så att plaster och metaller förgiftar deras natur?

Nu råkar jag jobba på ett företag som köper industriavfall, återvinner avfallet och sedan säljer det vidare till produktion igen och vet kanske mer än de flesta om ämnet, men jag förväntade mig hursomhelst något mer upplyst från redaktören på Camino.

1 kommentar:

Amanda sa...

nämenåååååååååå
så förnumstigt

(bra inlägg)