onsdag, april 29, 2009

Arkitektdrömmar

Åh, man blir ju alldeles svag av allt detta med att köpa hus, sälja hus, titta på lägor, kolla med banker, deala med mäklare. Det mesta av allt det där är verkligen onödigt ont för mig. Något jag går igång på är i stället planlösningar.

De objekt som ligger ute (ja, ni hör ju mitt mäklarskadade språk) och som inte har planlösningen inkluderad bland bilderna går fetbort. Jag älskar nämligen att sitta och hänga över de små ritningarna och fundera på alternativa placeringar för badrum, dörrar som skulle kunna flyttas, väggar som skulle kunna få inomhusfönster för att ge mer ljus...

Vår egen mäklare (han som ska försöka sälja vårt hus) berättade dock att man inte kan avgöra om det är bärande väggar bara genom att titta på planlösningsritningarna. Ritningarma är oftast gjorda av mäklarna själva och "hobbyarkitekterna" verkar variera mellan tjocka/smala väggar (streck) lite på måfå. Det försvårar ju såklart för alla väggar jag rivit ned i fantasin.

I huset vi bor i nu byggde vi ett nytt badrum där det förut var en oanvänd hall och liten WC, vi rev en vägg och gjorde stort vardagsrum av två mindre rum och den gamla toaletten fick bli klädkammare (nej, den är alldeles för prångig för att få gå under namnet dressing room). Det är också jag som planerat hur altanen ska se ut och placeras. Jag gillar't helt enkelt!

Nåt annat jag gillar är det här fina huset.
När jag tittade för andra gången insåg jag att det i mångt och mycket påminner om vårt hus. Ja, inte utsidan då. Och så är det ju finare. Och vi har inga läskiga gubbmålningar. Men annars... Köket, trappen, bokhyllorna.
Just det, höll på att glömma en väsentlig skillnad. Deras hus ligger 10 minuter från centralstation med vagnen.

Inga kommentarer: