tisdag, december 13, 2011

Fånga julen 11




Det är luciamorgon och jag vaknar av mig själv, orimligt tidigt.
Funderar på livets ytterligheter en stund innan jag stiger upp.
Det är luciamorgon och jag slår på tv:n med mute-knappen intryckt. Nu ska här mysas! Om inte med alla sinnen, så i alla fall med synen. Men nej, bereaved. Luciamorgonen börjar inte förrän 7. 7!!???! Måste vara nytt påfund.
Det är luciamorgon och det vet ju alla att den börjar i ottan. Så många luciatåg jag tågat i, de allra flesta i ottan. Det som jag oftast tänker på är det då vi på gymnasiet varit ute och festat ganska hårt kvällen innan, utklädda förstås. När de första, skälvande tonerna till luciasången sattes var vi utsmyckade enligt konstens alla regler. Min vän hade dessutom adderat ett mångkulturellt perspektiv. Sojan i ansiktet (!) från lussekvällens Kris Kross-mundering satt kvar.

Inga kommentarer: