tisdag, januari 27, 2009

Skrivskolan: Hur man kommer på en idé

Åkej. Här kommer snabbversionen om idékläckning för alla er som vill prova på att sälja artiklar. Ska snöa in på alla detaljerna vad det lider.

Jag brukar säga att det redan har skrivits om allt och att man inte blir långvarig som frilansare om man sitter på kammaren och väntar på de allra unikaste idéerna. Nä. Två säkra idéämnen är istället:
  1. din egen specialitet
  2. anpassad stöld
Eftersom jag har bott i London i en herrans massa år räknar jag det som en specialkunskap. Men "En artikel om London" hittar inga köpare. Istället har jag skrivit artiklar som t ex "Budgetshoppa i London" och "Bästa musikställena i London", att välja vinkel (nischa sig) är a och o. Annars blir det varken hackat eller malet.
Det här med stöld låter hemskare än det är. Inspiration är ett vackrare ord. När jag frilansade läste jag mycket engelska tidningar och applicerade sedan engelska reportage på svenska förhållanden. Bland annat skrev jag om Göteborgs första speed dating och en av de första artiklarna i Sverige om home styling.

PS Jag har lagt till en liten ruta om min journalistbakgrund uppe till vänster utifall nån undrar varför jag orerar så. DS

2 kommentarer:

Amanda sa...

Superbra.
Har länkat.

Mer!
Mer!

En Lisa... sa...

Kommer! Kommer!