tisdag, mars 17, 2009

Arbetsmoraaaaal!

Jag gillar fina anteckningsböcker och på jobbet skriver jag ofantligt mycket. Mest på datorn förstås, men det går även åt en del block och post-itlappar. Jag brukar alltid ha tre block på G samtidigt. Ett A4 för att skriva ned intervjuer (då behöver jag mycket plats eftersom jag skriver på snedden och väldigt luftigt vid intervjutillfällen), ett block som är lika högt som en A4 men bara hälften så brett (ingen aning vad den storleken heter). Det är mitt mest använda block, här skriver jag listor, lösryckta anteckningar mm.
Det tredje blocket är en bok med hårda pärmar. Det är mitt "finblock" och det köper jag själv och använder vid möten etc för sådant material som jag vill behålla lite längre. Igår köpte jag ett nytt sådant (se ovan Bokia 89 :)

Jag såg det direkt där det låg i hyllan bland alla läckra, skinninbundna, olinjerade skapelser men sentimentet på det här slog verkligen an en sträng i mig. Om jag läser den meningen det första jag gör varje morgon kanske jag får tummen ur lite snabbare. Jag är nämligen...

  • av naturen lat.

och...

  • jag har en lång startsträcka.
  • jag kan bara jobba mot tydliga deadlines.
  • jag gillar att känna den där adrenalinrushen som säger: Det är nu det gäller!
  • jag jobbar väldigt snabbt när jag väl sätter igång, så ingen skada skedd eller? Jo, jag skulle verkligen vilja förkorta den där sträckan mellan ord och handling.

Hurdan är du på jobbet?

7 kommentarer:

Ninne sa...

Jag är överjävligt effektiv om jag får säga det själv. Och det passade visst inte så bra ihop med min graviditet...

Men så har jag ju mest korta deadlines, typ max några timmar framåt. Taxin kommer kl 13 då ska det vara klart. Ooops rumsgrannen kan inte andas, måste fixa det först etc etc.

Förbereda för morgondagen hinner man nästan aldrig. Men det är kul!

Ninne sa...

By the way har mitt mål varit i flera år att åka till Bokia och köpa lyxiga, snygga pennor att fräscha upp mina arbetsdagar med. Skriver ju och signerar mkt för hand. Hittills har det inte blivit av...

Tudorienne sa...

Jag är understimulerad, vilket har gjort att latheten ofta har satt sina klor i mig. Men när det gäller anteckningar så kör jag med post-it i tre olika storlekar, plus en fin anteckningsbok som jag fick i julklapp av sambon. Och så kör jag fortfarande med filofax.

Amanda sa...

Typ som du. Har bara två lägen ijenklien; 100% på eller 100% av. Fast om vi ska vara ärliga så jobbar det undermedvetna för högtryck när jag tycker att jag är avstängd.

Anonym sa...

Jag är på pricken likadan som du. Tar det easy tills det nästan är lite för sent att börja, men då går det undan.

En Lisa... sa...

Ninne: Du har nog för mycket att göra för att hinna köpa pennor låter det som!

Amanda: Ja, så är det förstås. Man går och ruvar på sin skatt och sedan drar man igång som ett speedat geni ;)

Kim: Vilken högoddsare att du skulle vara på pricken som jag ;)

Anonym sa...

Jag är nog ganska lik dig. Går och trampar och sedan sätter jag fart. Och jag älskar också fina anteckningsblock, men när jag satt min prägel på dem är de inte alls lika fina längre...