söndag, mars 15, 2009

Noterat: Schlager-spektakel

Kan inte avhålla mig från en passus om gårdagens Mello. Kollade med Sambon som i och för sig pratade sönder de flesta bidragen men lyckades avhålla sig från de allra syrligaste. Vinet gjorde honom lite mjukare, det är min gissning.

Jag gillade lilla kooky-tokiga Ugglan, en söt liten sång, men var glad att operan vann. Jag blir lite glad av refrängen faktiskt. Dessutom: Man ska inte skicka något man på allvar tycker är bra till stora finalen (inte för att det händer så ofta i Mello, men ändå) - då blir man bara besviken.
Schlager ska vara spektakel och show och då passar Ernman med sin konstiga opera-mimik och tattiga eurotechnobeats alldeles utmärkt. Och så tycker jag att klänningen (designad Camilla Thulin) är bedårande. Om jag gifter mig någon gång vill jag ha en likadan fast vit och kort. Ja, ni fattar.

Jag vet att Sarah Dawn Finer har många fans. De tycker att hon sjunger bra, att hon har en härlig pipa, att det är gött att se någon med 15 kilos övervikt som motvikt till alla magra människor typ Perelli. Okej, okej.
Men låten är faktiskt inte bra, den lyfter aldrig trots hissar och tonartshöjningar och övertydlig koreografi. Och visst, SDF sjunger inte så pjåkigt - magstödet sitter där det ska - men det liksom bara...mullrar på. Det går inte att jämföra henne med riktiga ballad-divor. För att inte tala om hur störigt det är med den där händernaihopálaluciatågellerösterländskreligion i kombination med underdånig liten nick med huvudet hon kör med varje gång hon får poäng.
Nä, skönt vi inte skickar henne till Moskva.

För övrigt håller jag med Sonja om det där paus-stycket på ryss-tema. Blev generad och väntade på att Sambon skulle börja idiotförklara hela arrangemanget, men efter tre glas finvin var han osedvanligt välvilligt inställd. Få se nu... hallickar, våldsförhäligande, korruption, porriga damer, technoidiot = Sveriges tolkning av Sovjet. Var det bara jag som tolkade det så? Har jag ingen humor kanske? Vi få väl se om östblocket skrattar bäst som skrattar sist i maj.

Inga kommentarer: